Mijn schoolplacement was op de Amherst Montessori School. Een kleine privat school te Amherst. De Amherst Montessori School is een kindcentrum en verzorgd opvang en onderwijs voor kinderen vanaf 6 maanden. Ook bij de opvang wordt gewerkt met Montessori geschoolde personeelsleden.
Wat een bijzondere ervaring om deze school voor ruim een week mijn tweede 'thuis-school' te mogen noemen. Een thuis dat was het zeker. Alle personeelsleden straalden rust, passie voor het werk en vriendelijkheid uit. Ouders zijn welkom in het gebouw en krijgen bijvoorbeeld wekelijks ruimte om een parent-tot-parent meeting te houden, waarbij samen laagdrempelig gesproken wordt over opvoedkundige problemen en gewoon de dagelijkse kleine dingen. Een van de teamleden, een specialist, sluit aan voor deskundig advies.
Elk lokaal heeft vaste observatieplekken. Standaard vind je hierbij een mandje met gerichte observatiesuggesties, een mapje waarin jij jouw bevindingen kan noteren en een klapper voor leerlingen. Kinderen kunnen namelijk ook zelf ervoor kiezen om gedurende een korte tijd te observeren. De bevindingen worden heel mooi vastgelegd middels tekening of kort verhaaltje. Bijzonder om te lezen hoe kinderen dit ervaren!
In de basis is er echt wel een groot verschil met de lokalen bij ons in Nederland. Overal in de lokalen zijn kleine werkplekken gecreëerd. Nergens zie ik vaste tafelgroepen voor kinderen. Afhankelijk van het werkje kiezen de kinderen een plekje uit. Dit kan zijn aan een grote tafel, een lage tafel waaraan je zittend op een kussen aan kan werken, of natuurlijk de kleedjes op de grond. De lokalen zijn zeer rijk aan materialen en stralen vooral huiselijkheid uit. Zo zie je op elke Montessorischool dat kinderen een ingelijste foto van het gezin meenemen en deze aan het begin van het schooljaar een plekje geven in het lokaal.
De directeur en leerkrachten staan voor aanvang van de schooldag buiten klaar om de kinderen op te vangen. De kinderen worden namelijk 's morgens in een carline afgezet. Ouders rijden de campus op en voor de ingang van de school opent de leerkracht / directeur de deur van de auto om het kind vervolgens naar binnen te begeleiden. Ook jonge kinderen van bijv. 6 maanden worden door de leerkracht uit het autostoeltje gehaald en naar binnen gebracht. Aan het einde van de schooldag herhaalt dit ritueel zich weer bij het naar huis toe gaan.
Op de school wordt zeer veel aandacht besteed aan wellevendheidlesjes (ze hanteren o.a. het peace curriculum). Het modellen door de leerkrachten is structureel ingebed in het lesgeven.
De school draagt zorg voor het tussendoortje. Meestal krijgt één van de leerlingen de taak om de 'snack' voor te bereiden en wordt dit op een gezellig tafeltje klaargezet. Maximaal twee kinderen mogen hieraan plaatsnemen. Uit hygiënisch oogpunt wordt alles met een tang opgediend. Elk lokaal is voorzien van een vaatwasser. De kinderen ruimen gebruikt servies direct in de vaatwasser in.
De werktijd omvat altijd een periode van 3 uur. De kinderen hebben veel keuzevrijheid, maar moeten ook aan bepaalde werkafspraken voldoen. Aan het einde van de dag denken ze alvast na over de volgende werktijd en kiezen ze een startwerkje uit. Het startwerkje
wordt op een memoblaadje genoteerd en bij de eigen naam geplakt. Ook kiezen de kinderen aan het eind van elke dag een reflectie-stokje uit met daarop een reflectievraag en schrijven in het kort een reflectie.
Kinderen werken met een weekschema. Uniek hieraan vind ik dat elke dag aandacht wordt besteed aan een bepaalde schrijfopdracht 'journal prompt'. Met de groep docenten hebben wij telkens ervaringen uitgewisseld en zo hebben wij voorzichtig geconcludeerd dat het onderwijsniveau in Massachusetts hoger ligt dan in Nederland. Kinderen leren beduidend eerder lezen, schrijven in de middenbouwgroepen al complexe schrijfopdrachten en bespreken gezamenlijk boeken uit de literatuur. De hoogste klassen van het middelbaar onderwijs functioneren op een niveau vergelijkbaar met universiteit.
Op de Amherst Montessori School wordt tweetalig onderwijs aangeboden. Al vanaf de laagste peutergroep wordt Spaans als tweede taal aangeboden. Een gedeelte van het klaslokaal is hiervoor ingericht. Alle leerkrachten zijn geschoold om dit aanbod te kunnen facilitairen.
Aan de luisterhouding wordt uitgebreid aandacht aan besteed. Zo zitten de kinderen niet op een stoel in de kring, maar krijgt ieder een klein kleedje op de grond. Dit kleedje geeft de eigen ruimte van een kind aan. De leerkracht wijst kinderen erop om binnen de 'eigen' ruimte te blijven. Voor aanvang van een activiteit worden visueel duidelijk gemaakt welke luisterhouding de leerkracht graag wilt zien. Bijvoorbeeld: ogen gericht op de leerkracht, stille vinger, etc.
De creatieve lessen worden altijd aan de hand van kunstbeschouwing gegeven. Zo stond nu bijvoorbeeld Vincent van Gogh centraal en mochten de kinderen pompoenen ontwerpen in zijn stijl.
Graag stel ik jullie voor aan Molly, de schoolhond! Een ontzettend lief beest, op elk moment van de dag wel in een andere klas is te vinden. Met een fijne neus voor de snack- momenten van de kinderen. De aanwezigheid van Molly wordt door iedereen gewaardeerd en als prettig ervaren. Aan het einde van de dag gaat ze met één van de leerkrachten mee naar huis.
Studiereis Amherst Montessori School door Erica Dohmen
10 november 2017